zondag 27 december 2009

Logica van het gevoel

Cornelis, Arnold (2000, 9de druk), Logica van het gevoel: Filosofie van de Stabiliteitslagen in de Cultuur als Nesteling der Emoties. Amsterdam/Brussel/Middelburg: Uitgave stichting Essence.

Nieuw op de stapel

Zomaar op basis van een ingeving, vanwege een boektitel (de korte versie dan, ik heb de ondertitel maar even genegeerd bij het beslissen of ik dit moet kopen) in een profiel op een datingsite, besloot ik dat ik dit boek moest lezen. Zomaar? Nee toch niet, want na een tiental pagina's en inmiddels vergevorderd te zijn in "Ja maar... huh?!", en daarbij niet te vergeten het onbewust lezen van de quote van Pascal (die van de druk ja) op het schutblad: "Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît pas" ('Ons gevoel heeft beweegredenen die ons verstand niet kent'), en mijn worsteling met de 800 pagina's en de zwaar klinkende ondertitel - dit is stevige wetenschappelijke kost, voor met mes, vork en waarschijnlijk ook nog een hakbijl - één punt drie kilogram leesvoer! Gelukkig wel met grote letters zodat ik als veertiger gerust in het donker en zonder bril dit tot mij kan nemen.
Mijn keuze voor dit boek en de manier waarop die totstand kwam is meteen in essentie dat waar dit boek over gaat. Dat we nog niet veel weten van ons gevoel, maar dat het een enorme invloed heeft op wie we zijn en hoe we ons gedragen. En dan ga ik nu rustig verder lezen!

Geen opmerkingen: